Trivsel, tillit og teamwork i fokus på Nonneseter Bergen

På Nonneseter i Bergen rullerer de på alle arbeidsoppgaver og spiller hverandre gode. Kantineleder June Merethe Larsen er opptatt av trivsel, tillitt og at teamet skal vokse under ansvar

-Det var med stor glede vi mottok denne prisen, og veldig gøy at de andre avdelingene jublet med oss. Jeg er veldig heldig med min gjeng, smiler teamleder June.

Det lille teamet bestående av June, Maria Opsahl fra Filipinene, Nga Quynh Nguyen fra Vietnam og Kwa la Gyi Dee fra Burma, har en god dynamikk med hverandre og gjestene.

-De savner oss, og legger merke til om en av oss har vært borte noen dager, forteller June.

Å fordele oppgaver motiverer

June snakker ofte med gjestene når hun står i oppvasken under lunsjen. Alle i teamet er innom oppvasken i løpet av dagen. June har stor tro på at rullering av alle oppgaver gjør arbeidsdagen mindre belastende og mer motiverende.

-Det blir kjedelig å stå med den samme oppgaven dag ut og dag inn. Dessuten vokser ansvarsfølelsen når alle vet hvordan alle oppgaver skal gjennomføres, og det er lettere for oss å steppe inn for hverandre, sier June.

Hun forteller at hun og Dee rullerer på oppgaver annenhver uke. Den ene uken har June varmmaten, mens Dee tar salatbaren og påsmurt, og så bytter de.

-Kundene ser når jeg har påsmurt for da kommer persilla på, smiler June.

-Man må gi teamet rom til å prøve nye ting og for å spørre når det er noe de lurer på

Vokser under ansvar

Dee er en av de som har vokst under Junes lederskap og med mer ansvar. Interessen for å prøve ut nye ting økte da June spurte om han hadde noen retter han kunne tenkte seg å lage. Nå er Dee Compass Groups sushiguru. Han holder kurs, leies ut til andre avdelinger og lager sushi til glede for alle gjestene på Nonneseter hver torsdag.

-Dee skal snart ut i pappapermisjon så nå er gjestene bekymret over at de ikke lenger vil få sushi. Men vi skal nok ordne det, sier June som også innrømmer at hun kommer til å savne Dee.

– Når man har jobbet så lenge sammen vet man hva den andre gjør. Dee går på automatikk og har gjort ting før en annen får tenkt seg om. Når han blir borte må jeg tenke på mer enn jeg vanligvis gjør, men vi må bare få innarbeidet den som erstatter han godt i rutinene så går det nok bra, avslutter June.


Ett av kriteriene til prisen årets enhet er å brenne for å levere tjenester av høyeste kvalitet. Mat er vår lidenskap og med et hjerte for service leverer vi en rekke ulike måltidstjenester hvor smak, helse og bærekraft står i sentrum. Les mer om våre måltidstjenester her

Del Via:

Les også

Ronny Malmberg setter sikkerhet først

En god HMS-kultur kommer ikke av seg selv, den skapes og blir en del av den naturlige tankegangen i hverdagen til ansatte. Man må som leder ta ansvar, tilrettelegge og ha en positiv holdning til HMS, sier Ronny Malmberg, site manager hos Statnett Nydalen og vinneren av HMS-prisen 2019.

Elisabeth Johansen er årets medarbeider 2019

En god medarbeider er for meg en trygg, positiv og blid person som evner å gi det lille ekstra av seg selv. Det skaper trygghet og trivsel på arbeidsplassen sier Elisabeth Johansen, årets medarbeider i Compass Group.

Irene er årets kvinneforbilde 2019

- For meg så er det teamwork og trivsel som er det viktigste, sier Irene Dale, kjøkkensjef på Langkaia og årets kvinneforbilde i Compass Group.