– Jeg tror at mye av nøkkelen til å få folk til å velge kontoret fremfor hjemmekontoret ligger i å tilby noe som gjør at de ansatte ønsker å komme av egen fri vilje. Det er mye mer kraftfullt enn å piske folk tilbake. Vi ønsker jo å ha våre kolleger samlet, og aller helst vil vi at de skal være samlet fordi de selv ønsker det.
Det sier Liv JannieOmdal som er kommunikasjonsdirektør i Neptune Energy. Hun forteller at ønsket om å ville være på kontoret hver dag var utgangspunktet da selskapet bestemte at de ville ha en «pull-faktor» til arbeidsplassen – vekk fra hjemmekontoret.
– Vi kom tidlig frem til at mat og personalresturant ville være viktig, men ønsket ikke at løsningen skulle være toppstyrt. Det var viktig at våre ansatte fikk ytre hva som er viktig for dem, og hva som er attraktivt for de fleste.
De ansatte fikk velge
For å sikre solid forankring blant de ansatte satte ledelsen ned en bredt utvalgt kantinekomite for å kartlegge behov, ønsker og muligheter for et tilbud som favner flest mulig av de ansatte.
– Vi fant ut at vi i vårt selskap har 20 ulike nasjonaliteter, med like mange forskjellige kostholdsønsker med bakgrunn i ulike kulturer, forteller Sigbjørn Dalane, i HSEQ-leder i driftsavdelingen i Neptune.
Sammen med Tamara Hansen prosesskoordinator i Neptune, og fire andre i selskapet fikk komiteen ansvaret for å finne svaret på hva som ville trekke de ansatte obb. Neptune gjør flere små og store tiltak for å skape en engasjerende arbeidsplass med høy trivsel hos de ansatte. Mangfold og inkludering står høyt på prioriteringslisten. For Stavanger-bedriften var ideen om å investere i mat i personalrestauranten som begeistrer, det som ville nå bredest.
– På hjemmekontor har jeg fått inntrykk av det er store forskjeller på hvordan man spiser, hva man spiser og i hvor stor grad man ønsker å prioritere det. Jeg tror at et felles og godt tilbud på jobb i det lange løp vil være mye bedre for både de ansatte og bedriften, sier Dalane.
Ikke dropp lunsjen
En norsk studie publisert i tidsskriftet Journal of Epidemiology and Community Health i 2020, viser at de med stort arbeidspress gjennom arbeidsdagen har syv ganger større sannsynlighet for å oppleve psykisk utmattelse og fire ganger så stor fare for fysisk utmattelse.
– Vår studie viser at det har veldig stor betydning å hente seg inn i løpet av arbeidsdagen. Det viser seg at det er viktig å ta seg tid til å spise lunsj, ta små pauser eller bare ta en kaffe med kolleger. Å snakke om noe annet enn jobb i løpet av arbeidsdagen har god effekt, sier professor i psykologi Leif Rydstedt ved Høgskolen i Innlandet, som har publisert studien.
Dette passer godt inn i virkelighetsbildet Neptune Energy sitter med etter dialog med sine ansatte. De konkluderte med at et ekstra godt mattilbud ville være en viktig faktor for både trivsel og oppmøte på jobb.
– Trivsel, forventningen om noe godt og forventningen om godt samhold er det som skaper gode incentiver for å trekke de ansatte tilbake til jobb, sier Omdal.
Et samarbeid og partnerskap
Tidlig i fasen ble det etablert samarbeid med Gunnar Hvarnes og Compass Group. Gunnar Hvarnes er selskapets Kulinariske Direktør og er ansvarlig for den matfaglige utviklingen og kvaliteten i Compass Group.
– Vi følte at vi tidlig ble både hørt og forstått, og det var nok en viktig suksessfaktor. Det vi likte spesielt godt var at Gunnar hadde en del tanker allerede i starten, slik at vi fikk et inntrykk av hva som var mulig å få til, forteller Dalane.
Det innledet et samarbeid som skulle bære frukter og bli en nyvinning innen personalrestauranter i Norge. Food Court er det nyeste konseptet til Compass Group Norge, og fungerer som en mathall på arbeidsplassen. Neptune Energy har vært en viktig støttespiller og partner i utviklingen av konseptet med matboder.
For Tamara Hansen var det spesielt spennende å kunne få påvirke retningen de forskjellige matbodene skulle ta og også påvirke hva som skulle være suksesskriterier.
– Vi satte opp et sett med kriterier for hva som er viktig for oss med tanke på maten som skal serveres. Noen av de viktigste kriteriene er at råvarene skal være kortreiste og at det er god tilgang på grønnsaker. Det skal også være lett å velge kjøttfritt –det skal føles likeverdig de andre rettene, forteller Hansen – som selv er glad i det kjøttfrie alternativet.
Falt umiddelbart i smak
Compass Group kunne ganske tidlig presentere et forslag med smaksprøver og alternativer til kantinegruppen. Hvarnes og hans team fulgte opp ønsker og tilpasninger fra gruppen. Resultatet ble et restauranttilbud som de ansatte kjenner eierskap til og er storfornøyde med.
– Vi er blitt flinke til å bruke arealene utover lunsjen også. Kaféen Fika er blitt et samlingspunkt hvor vi kan ha små uformelle samtaler, eller også sette oss og ha raske møter i en annen setting enn i et møterom, forteller Tamara.
Inntrykket som sitter igjen er at personalrestauranten er samlende og trekker folk til jobben.
– Det er også viktig at jobben føles som en sosial arena for alle. Mange har ikke store nettverk på privaten, og da blir kolleger et viktig nettverk. Å kunne sosialisere uten at jobben må være i sentrum er viktig. Vi føler at dette området er blitt mer en sosial arena enn bare et vanlig bespisningsområde, avslutter Sigbjørn Dalane.
Bærekraft på agendaen
Bærekraft var et viktig tema som ble nøye diskutert før man ble enige om det nye konseptet. Den tidligere buffétløsningen med noen få ferdigporsjonerte måltider førte til unødvendig matsvinn. I det nye konseptet serveres det kun ferdigporsjonert mat med seks ukers rullerende menyer fra Compass Culinary Team.
– Ved å gå fra buffet til ferdige porsjonsstørrelser falt matsvinnet drastisk på to områder – matavfall fra gjester og fra overskuddsmat, forteller Bærekraftsansvarlig i Compass Group, Victoria Sjødin.
I restauranten ble gjesteavfall ble redusert med 76 prosent. Dette matavfallet består for det meste av pizzaskorper og limebåter. Hver gjest kaster nå så lite som 12 gram i snitt. Dette inkluderer produksjonsavfall, tallerkenavfall og lageravfall fordelt på antall gjester. For å unngå matsvinn ved overskuddsmat fra varmretter, pakkes disse inn og selges i Fika som mat som er for god til å kaste. Fika er bakeri- og kaffebarmodulen som ligger i samme bygning som Food Courten.
– Tilbakemeldingene fra oppdragsgiver og kunder er at vi har truffet spikeren på hodet med vår endring. En ekte vinn vinn-tilnærming i samarbeidet om å spare mat, forteller Sjødin.