Vi jobber LEAN

Vi jobber kontinuerlig med forbedringer, og en stor del av dette er LEAN og OPEX

Mange har hatt besøk av OPEX, eller Operational Excellence- teamet, både onshore og offshore. Målet med besøkene er å jobbe med LEAN, og å finne måter å lette hverdagen på. Arbeidet skal gli enklere og smartere.

– Vi gjør mange endringer som i seg selv er små, men som til sammen gjør hverdagen enklere for de som jobber her, sier OPEX’ Anna Robsahm.

Smart forenkling

På Montebello har de jobbet i alle avdelingene, og blant annet forenklet arbeidet med bookingen.

– Alle pasienthotellene til OUS har sentralisert booking her, forteller Wenche Adele.

Det ble ofte mye leting etter riktig perm, og skapdører som måtte lukkes opp og igjen mens man lette.

– Så de fjernet skapdørene, og fargekodet permene etter hvilket hotell de gjelder. I tillegg laget de manual for bookingen, hva man skal gjøre om brannalarmen går, og mange andre nyttige ting, forteller Wenche Adele.

Dette gjør det enklere å ordne bookingen, men også å holde det ryddig. Man får mer arbeidsplass, og en enklere hverdag.

De fem S’er

– Vi jobber systematisk etter de fem S’er forteller Anna og lister opp: sortere, systematisere, skrubbe, standardisere, og sikre etterlevelse.

For mange kantinemedarbeidere høres det kjent ut. OPEX kommer, titter litt, og så begynner de å rydde og fikse. Noen kjøkkenmaskiner skal kanskje stå et annet sted, lageret omorganiseres og smarte triks læres bort.

– Vi leter etter tidstyver. Tungvinte ting som stjeler tid unødvendig, forteller Anna.

Tiden man sparer kan man bruke på ting man har mer lyst til. Som mer tid på gjestene, holde orden og kanskje ta noen kurs i Compass Academy.

– Når OPEX er ferdige tar driften over, og sørger for nye forbedringer gjennom kurs og oppfølging, sier Anna.

Totalt har OPEX besøkt over 140 avdelinger, i tillegg til pasienthotell, konferansesenter og sett på avdelinger på kontoret. Arbeidet har vært en del av Compass Groups satsing på LEAN og kontinuerlige forbedringer.

 

Del Via: