Forskning viser at bedrifter som har bærekraft høyt på agendaen oppfattes som mer positive og sterke, men tallene viser i tillegg at de ofte scorer bedre på avkastning.
– Forskningen som er blitt gjort på dette feltet det siste året viser at bærekraft er bra for bedriften. I Compass Group tar vi bærekraft på alvor. Vi er ikke best ennå, men vi er definitivt langt fremme i arbeidet, sier Laura.
Høye ambisjoner
Lauras ambisjon er at vi som markedsleder også skal ta føringen og være en bedrift som viser vei innen bærekraft. Det blir viktig i tiden fremover å gjøre bærekraft til en del av stammespråket, og innarbeide det i alle rutiner slik at det ligger i bakhodet hver eneste dag i hver eneste oppgave.
– Da tenker jeg vi kan ta en førende posisjon, hvilket ikke bare vil være bra for selskapet, slik som forskningen viser, men det skaper troverdighet, god internkultur og en ekstern stolthet som er viktig i bedrifter som vår, sier Laura.
Et samfunnsansvar
I fremtiden tror Laura at bedrifter kommer til å bli målt på bærekraft. Det er allerede i gang, men det vil være en klar forventning om at en bedrift skal drive bærekraftig.
– Det kommer til å være en forventning til bærekraft fra myndigheter, av kunder, leverandører, samarbeidspartnere, investorer og ansatte. Å neglisjere betydning av dette i fremtiden kan gjøre deg lite attraktiv og mindre konkurransedyktig i for eksempel anbudsprosesser. Alle må kunne vise til en plan for at man tar samfunnsansvar, sier Laura.
Ifølge Laura handler bærekraft om et større bilde enn bare egen bedrift. Hun mener noen må våge å gå foran med et godt eksempel. Da kan vi dra med oss samarbeidspartnere, kunder og leverandører. En felles dugnad for å nå målene.
– Jeg tror at hvis vi ønsker å oppmuntre andre til å være ansvarlige, må vi sette standarden selv. Vi må være klar over at vi er på en reise og ikke kan gjøre alt perfekt til å begynne med, men bare noen få endringer vil gjøre en forskjell, avslutter Laura.